header2

De voordelen van het trainen met losse gewichten

Written by: Jeanette

De voordelen van het trainen met losse gewichten

In de fitnessruimte heb je twee keuzes: trainen met mooie hightech apparaten of trainen met losse gewichten. Fitnessapparaten zijn gemakkelijk te bedienen en je kan er in principe niet veel mis mee doen. Daarom is de keuze voor beginners snel gemaakt. Toch is het voor ons lichaam vaak beter om te trainen met losse gewichten. Wetenschappers beweren dat de sportprestaties zo sneller verbeteren. Een functionele krachttraining is bovendien veel natuurlijker waardoor de bewegingen in het dagelijkse leven beter worden gecontroleerd.

De voordelen van trainen met losse gewichten

Meer variatie:

Work outs met vrije gewichten variëren telkens een beetje van elkaar. Geen enkele krachtoefening is hetzelfde!

Het hele lichaam wordt getraind:

Je gebruikt je hele lichaam wanneer je traint met losse gewichten. Niet alleen de focusspiergroep wordt sterker, maar je hele lichaam. Andere spieren ondersteunen de oefening.

De oefeningen zijn natuurlijk:

De work out is een verzameling van bewegingen die je in het dagelijkse leven gebruikt. Hierdoor zal je algemene houding en kracht verbeteren.

Coördinatie van de bewegingen:

Je evenwicht zal verbeteren. Omdat je zelf de bewegingen moet starten en sturen, is focus belangrijk. Hierdoor zullen je bewegingen steeds krachtiger en standvastiger worden. Je evenwichtsgevoel zal geleidelijk aan toenemen.

Het algemene denkvermogen versterkt:

Wanneer je traint met toestellen, hoef je niet veel na te denken. Losse gewichten laten je nadenken over je oefeningen. Lichaam en geest zijn meer op elkaar afgestemd.

De nadelen van trainen met losse gewichten

Je loopt meer risico’s op blessures:

Wanneer je traint met losse gewichten bestaat de kans dat je traint met teveel gewicht of dat je niet goed kan inschatten uit hoeveel sets je work out bestaat. Overdaad schaadt!

Trainen met losse gewichten is minder gemakkelijk dan trainen met apparaten:

Trainen met een toestel is simpel. De gebruiksaanwijzing staat meestal zelfs nog even uitgelegd met een klein plaatje naast het apparaat. Wanneer je traint met losse gewichten, moet je meer uitleg vragen aan de fitnessinstructeur.

Wanneer je een blessure hebt dan moet je overschakelen op toestellen:

Work outs met losse gewichten belasten het hele lichaam. Heb je een blessure aan één spiergroep dan ben je genoodzaakt om over te schakelen op apparaten omdat trainingen met vrije gewichten het hele lichaam belasten.